Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

fredag 17 oktober 2014

Roligaste jobbet.

Det här läsåret ska jag göra roligaste jobbet.
Jag ska nämligen tillsammans med Tjörns alla tredjeklassare göra en guidebok. I en av skolorna får fjärdeklassarna vara med också för de låser tillsammans. Guiden kommer att handla om just Tjörn och ska innehålla sådant som ungarna väljer ut. Det kan tänkas bli HELT andra grejer än i en vanlig guidebok!
Det är meningen att barnen ska göra det mesta jobbet.
-Välja platser och komma överens om sina val.
-Ta fram fakta.
-Skriva, rita och måla så att det blir lockande beskrivningar och så inte minst göra kartor och vägbeskrivningar så att besökare hittar.
Fotografering får de hjälp med och så är jag då något slags redaktör för alltihop.

Hittills har vi hunnit med det här:
Alla klasser har fått besök där vi har pratat om uppdraget och vad det går ut på. De har föreslagit platser och saker som kan vara med och fått anteckningsböcker och Tjörnkartor av mig.
Sen väntade vi några dagar medan de pratade i klassen och valde ut en plats att visa mig.
Och sen besökte jag dem igen och vi gjorde utfärd.
Det visade sig att de valt väldigt bra platser allihop! En del ställen är ganska vanliga utflyktsmål, som Pilane och Åstol till exempel. Men med nioåriga guider blir det inte vanligt! Då ser man helt andra saker faktiskt och lär sig nya vägar och allt är mycket roligare än det brukar vara.
Sen har jag också fått se ställen som jag inte kunnat hitta själv...
Tyvärr kom det ett alldeles för stort regn en av dagarna så två klasser får göra utfärd en annan dag.
Inte för att vi backar för lite regn men det var inte LITE regn
Det var översvämningsväder.

På kartorna kan det för övrigt vara bra att varna lite för att vissa stigar och berg blir hala när det regnar...
Ifall man inte tänker på det.

ps. För mig är detta extralyxigt för även om jag varit på Tjörn i stort sett varej år i hela mitt liv så har jag bara sett ena hörnet. Knasigt att jag som verkligen älskar att göra utfärd har slarvat så med det!

pps. Och bilden föreställer en vit skogssnigel som vi träffade idag när vi undersökte en husruin i Gamla Myggenäs.

ppps. Och om nån undrar hur Tjörns kommun har råd med det här jätteprojektet så har deras driftiga kultursamordnare och litteraturpedagoger sökt och fått pengar från kulturrådet.

2 kommentarer:

Lena Arro sa...

Vilket fint projekt och vilken rolig och lärorik utmaning för barnen,och för dig! Jag vill väldigt gärna läsa den guideboken när den blir klar. Lycka till!

Pia Johansson sa...

Så kul och bra jessika!